Ce faci atunci cand in training, ti se pun intrebari absolute la care se asteapta raspunsuri pe masura?
De exemplu: Mihai, ce tehnica sa folosesc cu clientii mei pentru a putea sa am succes garantat?
Invariabil, de fiecare data raspunsul meu este unul cat se poate de sincer prin intermediul unei alte intrebari retorice. Si anume: exista oare acea tehnica pe care sa o folosesti in orice domeniu, cu orice fel de client si in orice situatie pentru un succes 100% garantat?
Sa fim seriosi, nu exista asa ceva! Si daca ar exista, cum ar arata oare aceasta lume a unei tehnici perfecte? Daca facem un exercitiu de imaginatie putem sa ne dam seama cu usurinta ca toate companiile ar afla acest “secret”, l-ar utiliza in consecinta si, prin urmare, acesta si-ar pierde din valoare, din impact.
In procesul mental care emite o astfel de intrebare este interesant faptul ca noi cautam scurtaturi pentru rezolvarea problemelor noastre. Este mai usor sa ne spuna cineva ce sa facem ca apoi doar sa punem in aplicare metoda propusa. Tot ce ne ramane de facut este sa ne bucuram de rezultat. Ba mai mult decat atat, acest lucru ne degreveaza de responsabilitatea propriilor actiuni. Putem sa spunem oricand ca am incercat si s-a dovedit ca teoria sau tehnica nu au fost bune. Dar oare unde mai este la nivel cognitiv provocarea din care invatam atat de multe, cea care ne face sa ne dezvoltam, sa evoluam, sa fim cu adevarat “Empowered”?
Nu spun ca tehnicile standardizate nu sunt bune, din contra, ele sunt bune pentru un ghidaj al actiunilor pe care vrem sa le intreprindem. Dar, in nici un caz, ele nu trebuie interpretate ca fiind absolute. Orice teorie sau studiu iti ofera doar un punct de plecare. Este de datoria ta sa vezi in ce masura acestea se potrivesc mediului de business in care operezi, specificului clientilor tai si, mai ales, felului tau de a face lucrurile.
Provocarea intervine atunci cand ai acces la mai multe metode care s-au dovedit a fi eficiente in diferite domenii si singur trebuie sa decizi care ti se potrivesc. O provocare si mai mare este atunci cand iti dezvolti propriile tale tehnici sau combinatii de tehnici in functie de clientii pe care ii ai. Si aici ma refer la orice fel de proces fie ca este el de vanzare, negociere, management al conflictelor etc. Abia atunci putem sa spunem ca suntem “Resourceful”.
Am rezervele mele fata de trainerii care vin in sala de curs si prezinta teoriile preluate de la alti autori, sau chiar pe ale lor, ca fiind cele care ofera raspunsul la majoritatea, daca nu chiar la toate problemele. Un participant poate deveni “Spectacular” in momentul in care isi analizeaza optiunile pe care le are, ia propriile decizii si actioneaza in mod original. Fiecare dintre noi avem resurse interne pe care trebuie doar sa le activam cu un mic imbold, uneori venit chiar din exterior, iar rolul nostru ca traineri este exact acesta: de a facilita procesul de invatare si descoperire de sine si nu de a ne impune modelele prezentate ca fiind absolute. Mai ales ca, pentru fiecare teorie care este la inceput inovatoare, cu siguranta, la o perioada de timp se naste si o contra-teorie.
Cel mai mare beneficiu pe care ar putea sa il obtina un participant in urma unui curs este acela de a-si genera singur intrebari referitoare la munca pe care o face, in ideea de a-si perfectiona modalitatea de lucru. Astfel, putem spune ca generam procese de schimbare si invatare autentice.
Care a fost ultima intrebare puternica la care ai cautat raspuns? Ce ai invatat?
Scris de:
Mihai Baciu, Senior Trainer la Trainart
« Inapoi la articole